آشنایی با عوارض کاشت مو 

بسیاری از افرادی که متقاضی کاشت مو در کلینیک دکتر خسرویانی هستند این سؤال را می پرسند که آیا کاشتن مو عوارضی هم دارد یا نه ؟ در پاسخ به این سؤال باید گفت که اگر کاشت مو توسط یک متخصص پوست و موی با تجربه و آشنا به جزئیات بیماری های پوست و مو و نه توسط یک تکنسین انجام شود، عارضه ای در پی نخواهد داشت. همچنین در این عمل باید تمام شرایط استاندارد فیزیکی و استریلی رعایت شود.

برای دریافت مشاوره رایگان کافیست فرم زیر را پر کنید😍

    انجام کاشت حتما باید در مراکز معتبر و دارای مجوز انجام شود و افراد به هیچ عنوان نباید فریب قیمت پایین در مراکز غیر مجاز را بخورند چرا که این عمل باید توسط پزشکان متخصص، کارآزموده و در محیط استریل و تمیز انجام شود. عوارض کاشت مو معمولاً جزئی بوده و در عرض چند هفته از بین می روند. گاهی اوقات حتی اگر کاشت توسط متخصص هم انجام شود ممکن است دارای عوارضی باشد که در ادامه آنها را توضیح خواهیم داد.

    عوارض کاشت مو

    شایع ترین عوارض کاشت مو

    عوارض کاشت مو در بیماران مختلف، متفاوت است. مثلاً ممکن است برخی از بیماران پس از کاشت هیچ عوارضی نداشته باشند و برخی دیگر دچار تعدادی از این عوارض شوند.

    ۱- درد در ناحیه کاشت

     بیماران در زمان جراحی کاشت مو دردی احساس نمی کنند و یا درد بسیار ناچیز است. اما ممکن است بعد از عمل در ناحیه کاشت کمی درد احساس شود. مثلاً در مورد عمل کاشت مو به روش FUT ، ممکن است بیمار در طی چند روز اول بعد از عمل درد خفیفی را احساس کند و شاید هم برای تسکین درد در اولین شب بعد از عمل به داروی مسکن نیاز پیدا کند. اما کاشت مو به روش FUE معمولاً هیچ دردی را حتی در شب اول بعد از عمل به همراه ندارد.

    ۲- تورم سر، پیشانی و دور چشم

    یکی از رایج ترین عوارض کاشت مو که اغلب بیماران پس از عمل جراحی با آن مواجه می‌ شوند، تورم است. علت این تورم تجمع مایع میان بافتی در زیر پوست است و باعث می شود موضع تحت درمان شروع به خاریدن کند. این تورم با بیرون کشیدن مایع میان بافتی پس از مدت زمان کوتاهی برطرف می‌ شود.
    کاشت مو به روش FIT و FUT می تواند باعث تورم در پیشانی و دور چشم شود. دلیل آن هم این است که در ناحیه خالی از موی سر که قرار بر کاشتن مو در آن ناحیه است سرم تزریق می کنند و این تزریق تورم به همراه دارد. می‌ توان از داروهای استروئید پروفیلاکتیک برای کاهش خطر بروز ورم استفاده کرد.

    ۳- خونریزی خفیف ناحیه کاشت

    هر چند خونریزی مستمر به ندرت رخ می دهد ولی یکی از عوارض کاشت مو است. البته می توان انتظار کمی خونریزی را داشت که معمولاً با گذاشتن یک گاز استریل و فشار دادن آرام آن بر روی سر به مدت چند دقیقه، می‌ توان خونریزی را متوقف کرد ولی در صورت بروز خونریزی مستمر، نیاز به بخیه وجود خواهد داشت. خونریزی های شدید در طول کاشتن مو شایع نیست و اغلب در نتیجه اشتباه جراح یا بی تجربگی او رخ می‌ دهد.

    na۴- خارش پوست سر

    یکی از عوارض شایع بعد از عمل کاشت، خارش نواحی درگیر در عمل است. به هنگام کاشتن مو، شکاف های بسیار ریزی در پوست سر ایجاد می‌ شود، به همین علت صدها فولیکول مو جراحت بر می‌ دارند که این امر به نوبه خود باعث می‌ شود ناحیه تحت جراحی دچار خارش شود.

    این مطلب هم بخوانید  دکتر خسرویانی بهترین جراح کاشت مو در تهران

    اما بیماران نباید این ناحیه را بخارانند وگرنه زخم ها کنده می‌ شوند و مدت زمان لازم برای التیام زخم ها افزایش می‌ یابد. خاراندن سر در طی چهار روز اول بعد از عمل می‌ تواند عواقب بسیار بدی داشته باشد و منجر به آسیب‌ دیدگی گرافت‌ های تازه کاشته شده شود.

    خوشبختانه شدت خارش پوست سر بعد از کاشت معمولاً خیلی کم است و در اغلب موارد به هیچ مداخله درمانی نیاز ندارد. در واقع، مرطوب نگه داشتن ناحیه پذیرنده در پوست سر با استفاده از مرطوب‌ کننده‌ های پوستی، در اغلب موارد می‌ تواند خارش پوست را برطرف نماید. همچنین شستشوی روزانه مو با شامپوهای مخصوص و بدون عطر خارش را کم کرده و تسکین می‌ دهد.

    ۵- عفونت در محل کاشت

    امکان ابتلا به عفونت پس از کاشتن مو وجود دارد؛ ولی کم است. از هر ۱۰۰۰ نفر، ۱ نفر دچار این موضوع می شود. علت آن هم این است که در ناحیه سر و گردن، به علت منبع خونی خیلی قوی که در این نواحی وجود دارد، خطر عفونت بسیار پایین است.

    البته بیماران دیابتی، بیماران مبتلا به اختلال در سیستم ایمنی و سایر افرادی که خطر بروز عفونت در آنها به دلیل ابتلاء به بیماری‌ های خاصی زیاد است، ممکن است که از این قاعده مستثنی باشند. خوشبختانه می توان با مصرف آنتی بیوتیک، از بروز این مشکل جلوگیری کرد.

    ۶- التهاب فولیکول مو

    از دیگر عوارض کاشت مو ، التهاب فولیکول مو است. این عارضه به صورت لکه‌ های خال ‌مانند کوچکی در ناحیه پذیرنده یا اهدا کننده در پوست سر مشاهده می‌‌ شود و در نتیجه ی آن، فرد به شدت احساس ناراحتی و خارش می کند. حدود ۲۹/۲۳درصد بیماران به عارضه التهاب فولیکول مو دچار می‌ شوند.

    این عارضه تأثیری بر رشد موهای کاشته شده ندارد و معمولاً بعد از چند روز یا نهایتاً چند هفته بدون نیاز به دارو یا درمان خاصی برطرف خواهد شد. اما در صورتی که لکه‌ های روی پوست سر شما حالت دردناک داشته و تا مدت طولانی باقی بماند و یا دچار عفونت شدید شود، باید به پزشک خود مراجعه شود.

    ۷- نازک شدن موها

    یکی از عوارض کاشت مو ، نازک شدن موقت مو است که باعث می شود تار موی پیوند زده شده پس از جراحی ریزش پیدا کند. اما این موها دوباره رشد خواهند کرد. احتمال ریزش موهای قبلی هم وجود دارد؛ ولی این نوع ریزش پایدار نیست و پس از ۱ الی ۲ ماه برطرف می شود.

    ۸- بی حسی قسمت هایی از سر

    برخی از بیماران پس از کاشت در محل جراحی یک نوع بی حسی را تجربه می‌ کنند که تا هفته ها ادامه خواهد داشت اما این در زمره عوارض موقت و زودگذر کاشت قرار می‌ گیرد و به مرور زمان بدن خود را با شرایط موجود وفق می‌ دهد و این بی حسی برطرف می‌ شود.

    علت این بی حسی بعد از عمل، تحریک اعصاب پوست در نواحی پذیرنده و اهدا کننده می‌ باشد. تحریک اعصاب معمولاً در چند روز اول دوره بهبودی بعد از عمل اتفاق می‌ افتد. گاهی اوقات هم ممکن است آسیب مکانیکی اعصاب سطحی باعث بروز بی‌ حسی شود که در این صورت بی‌ حسی به مدت طولانی‌ تری ادامه پیدا خواهد کرد.

    ۹- سکسه بعد از کاشت

    سکسه در بیماران کاشت شایع است؛ به طوری که ۵ نفر از ۱۰۰ نفر دچار آن می شوند. هرچند دلیل آن مشخص نیست، احتمال دارد که سکسه بین چند ساعت تا چند روز ماندگار شود. سکسکه را نمی توان از جمله عوارض رایج این نوع جراحی دانست.

    انجمن ترمیم مو علت سکسکه پس از کاشت را تحریک موضعی پایانه های عصبی در حین جراحی اعلام کرده است. با تحریک شبکه عصبی گردن، فرد به سکسکه می‌ افتد. به همین خاطر است که پس از جراحی برای فرد داروهای استروئیدی تجویز می‌ شود تا مبادا فرد به سکسکه دچار شود.

    این مطلب هم بخوانید  معرفی کاشت مو به روش FIT

    ۱۰- ریزش مو بهد از کاشت

    بسیاری از بیماران ممکن است مدتی بعد از عمل کاشت متوجه شوند که موهای طبیعی که از قبل در سرشان داشته‌ اند، در حال ریزش هستند. این عارضه در اصطلاح با عنوان شوک ریزش مو شناخته می‌ شود و می‌ تواند بعد از هر گونه استرس شدیدی که به پوست سر وارد می‌ شود، اتفاق بیفتد.

    در مورد عمل کاشتن مو این شوک ریزش مو به خاطر استرس ناشی از عمل و دوره بهبودی بعد از آن است و معمولاً ظرف چند ماه بعد از عمل کاشت اتفاق می‌ افتد البته ریزش مختصر موها به عنوان یک پیامد طبیعی و قابل انتظار بعد از عمل کاشت محسوب می‌ شود و با شروع مصرف دارو از حدود زمان انجام این عمل، می‌ توان به راحتی آن را کنترل نمود.

    ۱۱- بروز کیست در محل کاشت

    کیست ها غالباً در محل کاشت شکل می‌ گیرند و در مواقعی که حجم زیادی مو کاشته می‌ شود احتمال پیدایش کیست افزایش می‌ یابد. کیست معمولاً زمانی رخ می دهد که فلوکوئیل های مو به پوست آسیب بزنند و به لایه های زیرین نفوذ کنند. کیست ها معمولا برجستگی هایی به اندازه جوش هستند و اغلب آسیبی نمی رسانند. البته نباید آن را دست کم گرفت و باید بدون تأخیر با پزشک مشورت کرد. در اکثر موارد، کیست ها خود به خود محو می شوند.

    از دیگر عوارض کاشت مو می توان به باقی ماندن جای خط بخیه کاشت مو ، بیهوشی ، خط رویش عروسکی شکل و …. نام برد.

    ۱۲- از بین رفتن حس لامسه در منطقه جراحی

    یکی از عوارض رایجی که کاشت در افراد نشان می‌دهد، بی حسی منطقه کاشت است. به این طریق که افراد هیچ گونه حسی را در پوست ناحیه سر خود ندارند. این اتفاق بسیاری از نگران می‌سازد. اما باید در خاطر داشته باشید که از بین رفتن حس لامسه در منطقه جراحی یک امر کاملاً عادی و طبیعی است.

    عواملی مانند داروهای بی حسی و بی هوشی، مواد تزریق شده به پوست مو، داروهایی که فرد استفاده می‌کند و… همگی می‌توانند موجب از دست رفتن حس لامسه در ناحیه پوست مو شوند.

    اصولاً از بین رفتن حس لامسه در منطقه جراحی کوتاه مدت بوده و در مدت زمان بسیار کمی و ما بین ۱ الی چند روز به طور کامل از بین می‌رود و فرد باز هم می‌تواند ناحیه جراحی خود را حس کند. به عنوان یک نقطه بسیار مهم لازم است بدانید که به هیچ عنوان از سر نگرانی یا کنجکاوی مدام به ناحیه جراحی خود دست نزنید، چرا که این کار تاثیرات منفی بر روی رشد موهای کاشت شده دارد.

    ۱۳- کبودی در اطراف چشم

    برخی از افراد پس از انجام کاشت، دچار کبودی و تیرگی در نواحی اطراف چشم، به خصوص زیر چشم می‌شوند. این سیاهی‌ها نیز در اثر فشار هنگام انجام کاشت، داروهای بی حسی و بی هوشی، استرس‌های درونی فرد و …. به وجود می‌آید. در نظر داشته باشید که کبود شدن نواحی اطراف چشم یکی از رایج‌ترین عوارض کاشت مو بوده و در بسیاری از افراد رخ می‌دهد.

    با گذشت زمان و استراحت کافی، به مرور زمان کبودی‌های اطراف چشم کم رنگ تر شده و سپس به طور کامل از بین می‌روند. گر پس از گذشت چندین روز، تغییری در کبودی اطراف چشم رخ نداد و شما هیچ روند بهبودی را شاهد نبودید، بهتر است هر چه سریع‌تر این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید تا ضمن معاینه شما، علت این امر مشخص شود. همچنین هیچ دارویی را بدون تجویز پزشک و برای از بین بردن کبودی‌های اطراف چشم استفاده نکنید.

    این مطلب هم بخوانید  آشنایی با کاشت مو به روش HRT

    ۱۴- متراکم و یکدست نبودن موهای کاشته شده

    یکی از اصلی‌ترین مشکلات افرادی که به کاشتن مو اقدام می‌کنند، تراکم کم و یکدست نبودن موهای کاشته با دیگر نواحی است. خیلی از افراد نگرانی‌هایی در این رابطه دارند و می‌ترسند که این موضوع دائمی باشد. از آن جایی که یک دست نبودن موها می‌تواند ظاهری بد و زشت به افراد بدهد، همیشه کسانی که کاشت انجام داده اند به دنبال رفع این موضوع هستند.

    اما بایستی بدانید که تراکم کم و یکدست نبودن موهای کاشته با دیگر نواحی یکی از عوارض کاشت مو بوده و این مورد نیز مانند سایر موارد به مرور زمان از بین می‌رود. پس اگر شما هم بعد از کاشتن موهای خود با چنین مشکلی مواجه شدید بدانید که این موضوع عادی بوده و بعد از مدتی موهای شما کاملاً یکدست خواهند شد.

    کاهش عوارض کاشت مو

    عوارض بعد از کاشت مو برای هر کسی، درد آور بوده و موجب رنجش او می‌شود. از این رو افراد دوست دارند تا این عوارض را کنترل کرده و درگیر آن‌ها نشوند. اما باید این نکته را در نظر داشته باشید که به صورت خواه و چه به صورت نا خواه شما درگیر عوارض بعد از کاشت مو خواهید شد. اما اگر نکات مربوط به مراقبت‌های قبل از کاشت و بعد از کاشت را به خوبی رعایت کنید این عوارض بسیار کم و با تاثیر اندک برای شما اتفاق خواهند افتاد به طوری که اصلاً آزاری را از این بابت حس نخواهید کرد.

    همچنین استفاده از داروها و مکمل‌ها مختلف، بکارگیری کرم و پمادها، تعویض به موقع پانسمان و … می‌تواند نقش بسیار موثری در کنترل عوارض بعد از کاشت مو داشته باشد. به عنوان یک نکته بسیار مهم باید توجه داشته باشید که انواع داروها و کرم‌ها را باید با تجویز پزشک مصرف کنید.

    آیا عوارض کاشت مو خطرناک هستند؟

    توجه داشته باشید که بعد از انجام کاشت عوارضی مانند درد، خارش، خون ریزی، تورم، عفونت، التهاب فولیکول مو و… از خود نشان بدهد. برخی از افراد در هنگام مواجه با این عوارض، احساس ترس و نگرانی دارند. در واقع این افراد باید بدانند که عوارض بعد از کاشت مو کاملاً طبیعی بوده و در همه افراد رخ می‌دهد. از این رو اصلاً لازم نیست که در مورد این موضوع دلهره داشته باشند.

    به طور کلی عوارض بعد از کاشت مو خطرناک نیستند و خطری سلامت فرد را تهدید نمی‌کند. اما اگر شدت عوارض زیاد باشد یا مدت زمان این عوارض از دو هفته بیشتر طول بکشد، ممکن است مشکلاتی به وجود بیاید. هر چند این عوارض نیز باز هم خطرساز نیستند. به طور کلی می توان گفت عوارض بعد از کاشت مو به ندرت و به تعداد انگشت شما در جهان، می‌تواند برای سلامت فرد خطرساز باشد.

    سخن پایانی

    به طور کلی کاشتن مو به هر روشی یک سری عوارضی را بروز می‌دهد. این عوارض گذرا بوده و پس از مدتی خود به خود یا با مصرف مکمل‌های دارویی و تقویتی از بین می‌روند. نحوه مراقبت از موها بعد از کاشت و حساسیت و دقتی که فرد به خرج می‌دهد، بر روی عوارض این کار تاثیر می‌گذارد. همچنین بسته به نوع پوست و مو و شرایطی که فرد دارد، ممکن است شدت و نوع این عوارض متفاوت باشد.

    در صورتی که عوارض کاشت مو که در این مقاله هم به آن‌ها اشاره کردیم در چند روز الی ۲ هفته بهبود پیدا نکرد، بهتر است این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید تا وی با توجه به شرایط شما، بتواند درمان مناسبی را برای این عوارض تجویز کند.

    با مراجعه به سایت کلینیک خسرویانی در تهران می‌توانید نمونه کارهای کاشت مو تخصصی را مشاهده بفرمایید.

    ۱ نظر

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *