دلمه های بعد از کاشت مو 

یکی از عوارض کاشت مو ، بوجود آمدن دلمه های بعد از کاشت مو در پوست سر در محل برداشت و کاشت مو است که جای نگرانی ندارد زیرا مسئله ای طبیعی است و موقتی بوده. کراست یا دلمه بدلیل ترشح سرم منعقد کننده خون از اطراف گرافت ها و همچنین به عنوان بخشی از فرآیند ترمیم شکاف ایجاد شده در پوست سر جهت پیوند فولیکول های پیوندی رخ می دهد.

برای دریافت مشاوره رایگان کافیست فرم زیر را پر کنید😍

    دلمه ها معمولاً بین ۱۵ تا ۲۰ روز روی سر وجود دارند اما این دلمه ها کوچک بوده و اکثراً زیاد جلب توجه نمی كنند. اما نباید به این دلمه ها بی توجه بود و باید مراقبت های لازم بعد از کاشت مو را در این زمینه حتماً رعایت کرد زیرا این دلمه های پوستی به محور مو می چسبند و خطر ریزش فولیکول های موی تازه کاشته شده را در طول ۶ تا ۱۰ روز بعد از عمل افزایش می دهند.

    دلمه های بعد از کاشت مو

    سیر کامل بوجود آمدن و از بین رفتن دلمه ها پس از عمل کاشت

    در روز اول بعد از کاشت مو در کلینیک دکتر خسرویانی، در منطقه كاشت و برداشت مو دلمه تشكيل می شود و ممکن است اندکی درد و التهاب داشته باشید اما به هیچ وجه دلمه ها را دستکاری نکنید و برای جلوگیری از عفونت کردن دلمه ها حتماً آنتی بیوتیکی که توسط دکتر تجویز می شود را مصرف کنید. از روز ششم به بعد دلمه ها کوچکتر شده و رو به بهبود خواهند بود و با رعایت نکاتی که در ادامه خواهیم گفت تا دو هفته بعد از عمل این دلمه ها به طور کامل از بین خواهند رفت.

    درمان دلمه های بعد از کاشت مو

    معمولاً دلمه ها تا چند روز روی سر و پیشانی باقی می مانند و سپس خود به خود خوب می شوند اما بدلیل ظاهر ناخوشایندی که روی سر ایجاد می کنند، اغلب افراد می خواهند تا از طریق روش هایی این دلمه ها را زودتر درمان کنند. اما باید به این نکته توجه داشته باشید که اگر دلمه ها خوب نشوند، احتمال ایجاد عفونت زیاد است و می تواند مشکلات زیادی را بوجود آورد. بنابراین اگر با افزایش میزان دلمه ها و بدتر شدن وضعیت آنها ( خونریزی و جراحت ) مواجه شدید، حتماً به پزشک خود اطلاع دهید.

    برای بهبود و درمان دلمه ها روش های مختلفی وجود دارد از جمله :

    • اسپری کردن آب بر روی سر و مرطوب نگه داشتن پوست سر بعد از کاشت مو
    • استفاده از آنتی بیوتیک از عفونت و بستن دلمه ها بعد از کاشت مو جلوگیری می کند.
    • استفاده از ژل آلوئه ورا که باعث سریعتر ریختن زخم می شود.
    • استفاده از روغن های مرطب کننده در روند کاهش جراحت و دلمه ها بسیار مؤثر است.
    • شستشو و تمیز کردن مرتب با استفاده از شامپوی مخصوص باعث جلوگیری از دلمه بستن زخم در اطراف محور مو می شود.
    • با ماساژ ناحیه پیشانی و استفاده از کمپرس سرد بر روی پیشانی به مدت ۱۰ دقیقه و روزی ۳ الی ۴ بار می توان دلمه ها را زودتر بهبود داد.
    • از مصرف غذاهایی که باعث رقیق شدن خون می شوند خودداری کنید زیرا ممکن است باعث خونریزی دلمه ها شود.
    • در هنگام خواب بهتر است سر رو به سمت بالا نگه دارید که باعث بهبود وضعیت دلمه های بعد از کاشت مو شود.

    دلمه های بعد از کاشت مو

    زمان بهبود دلمه‌های بعد از کاشت مو

    خبر خوب این است که آنها در عرض یک یا دو هفته خود به خود می‌ریزند. با این حال، اگر حتی پس از گذشت دو هفته از بین نرفتند، می‌توانید به راحتی دلمه‌ها و پوسته‌ها را با استفاده از شامپو از بین ببرید. اگر مشاهده کردید که این دلمه‌ها و پوسته‌ها به خودی خود نمی‌ریزند، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید. لطفاً داروهای خانگی خود ساخته را امتحان نکنید، زیرا می‌توانند منجر به عفونت شوند.

    درمان دلمه‌های بعد از کاشت مو

    پس از عمل کاشت مو، دلمه‌ها به دلیل خشک شدن خون ایجاد می‌شوند و پوسته‌ها از بافت پیوند مرده ایجاد می‌شوند. در طول فرآیند پیوند، پزشک برش‌های کوچکی روی پوست سر شما ایجاد می‌کند. این برش‌های کوچک باعث ایجاد دلمه می‌شوند که چند روز طول می‌کشد تا بهبود پیدا کنند.

    این مطلب هم بخوانید  چرا کاشت مو انجام دهیم؟

    این پوسته‌ها بلافاصله پس از جراحی ظاهر نمی‌شوند. بلکه، ۲-۳ روز پس از عمل ظاهر می‌شوند. این مسئله کاملا طبیعی است و نشانه‌ی بهبودی است. در اینجا چندین روش برای بهبود روند درمان دلمه‌ها بعد از کاشت مو ارائه کرده‌ایم.

     ۱- مرطوب نگه داشتن پوست سر بعد از کاشت مو

    پس از انجام پیوند مو، مهم است که به طور مناسب از مو و پوست سر خود مراقبت کنید. این کار به شما این امکان را می دهد که به بهترین شکل ممکن التیام پیدا کنید و زمان بهبودی را کوتاه کنید و اطمینان حاصل کنید که این روش تا حد ممکن موفقیت آمیز است.

    وقتی صحبت از مرطوب‌کننده کاشت مو به میان می‌آید، می‌توانیم به شما توصیه کنیم که چه چیزی را باید استفاده کنید و چه چیزی را نباید استفاده کنید، چه زمانی باید پوست سر را بعد از کاشت مو مرطوب کنید و از چه تکنیک‌هایی باید استفاده کنید.

    چه زمانی می‌توان بعد از کاشت مو از مرطوب کننده استفاده کرد؟

    اگر به این فکر می‌کنید که «آیا باید بعد از کاشت مو از مرطوب کننده استفاده کنم؟»، در حال حاضر با در نظر گرفتن آینده‌ی بهبود کاشت مو به روشی فعال، در موقعیتی برنده هستید. در قسمت روش شستشو، جزئیات نحوه‌ی شستن موهای خود را پس از کاشت مو درج می‌کنیم، اما در مورد مرطوب کردن مو چطور؟ وقتی صحبت از مرطوب کردن پوست سر بعد از کاشت مو به میان می‌آید، واقعاً مسئله «اگر» نیست، بلکه «چه زمانی» می‌توانید بعد از کاشت مو مرطوب کنید جای سوال است.

    اولین شستشوی موی شما باید ۴۸ ساعت پس از عمل کاشت مو باشد و جراحان متخصص قبلاً برای شما شستشوی موی دارویی، لوسیون و مرطوب کننده‌ی کاشت مو را تجویز کرده‌اند. باید به آرامی مرطوب کننده کاشت مو را روی پوست سر بمالید و به اندازه کافی ماساژ دهید تا جذب شود.

    به دنبال آن باید لوسیون‌هایی استفاده شوند که می‌توانند به آرامی ناحیه انتخاب شده را فقط با یک لایه‌ی بسیار نازک بپوشانند. هنگامی که پوست سر را بعد از کاشت مو مرطوب می‌کنید، در ابتدا این ناحیه حساس به لمس خواهد بود، اما با گذشت زمان راحتتر می‌شود، به شرطی که ملایم باشید، آن را با حرکات دایره ای کوچک بمالید و مراقب باشید آسیب نبیند.

    با احتیاط عمل کنید

    هنگام استفاده از مرطوب کننده کاشت مو یا هر محصول دیگری که در برنامه مراقبت‌های بعدی شما برای کاشت مو تجویز شده است، باید تا حد امکان مراقب باشید که به پیوندها آسیب نرسانید. این کار باعث می‌شود که بهبودی به روشی طبیعی و بدون هیچ گونه دخالتی انجام شود.

    همچنین باید از استفاده از هر نوع دوش برقی یا جت استریم خودداری کنید. در عوض، از یک حالت بسیار ملایم روی سر دوش خود استفاده کنید، یا حتی برای چند روز اول پس از اولین شستشو از یک فنجان آب به آرامی روی موها و پوست سر خود استفاده کنید.

    هنگامی که پوست سر خود را بعد از کاشت مو مرطوب کردید، نباید از سشوار برای خشک کردن مو استفاده کنید، به خصوص در محیط گرم. گرما مطمئناً به موها و پوست سر شما آسیب می‌رساند و باعث ایجاد مشکلات بزرگی از نظر عفونت و حتی زخم‌های دائمی می‌شود.

    ۲. استفاده از ژل آلوئه ورا

    در ناحیه اهداکننده مو ممکن است در روزهای اول خارش و سوزش مشاهده شود تا از محلول نمک فیزیولوژیک برای تسکین آنها استفاده شود. علاوه بر این، در ناحیه اهداکننده، می توانید پماد یا ژل آلوئه ورا را تا حد امکان به صورت خالص ماساژ دهید.

    ۳. رعایت بهداشت و شست و شوی مرتب با استفاده از شامپو های مخصوص

    شستشوی مو یکی از مهم‌ترین مواردی است که می‌تواند بر نتیجه‌ی نهایی کاشت مو تأثیر بگذارد، بنابراین در کلینیک نحوه صحیح شستشوی موها به هر بیمار آموزش داده می شود.

    روش شستشوی مو شامل ۳ مرحله‌ی اصلی است:

    ناحیه پیوند شده با لوسیون/روغن/هر مرطوب کننده مناسب دیگر پوشانده می‌شود و به مدت ۳۰-۱۵ دقیقه در این حالت باقی می‌ماند. اینکار باعث یک اثر نرم کنندگی بر روی دلمه‌های اطراف ناحیه‌ی پیوند شده و ناحیه اهداکننده می‌شود. این مرحله نرم کننده به حذف آثار خون خشک شده و بهبود سریعتر کمک می‌کند.

    پس از ۱۵-۳۰ دقیقه، پوست سر باید با آب گرم شسته شود. ناحیه اهدا کننده و پیوند شده با شامپوی مخصوص طبی شسته می‌شود. برای انجام این کار، مقدار کمی از شامپو را بین دستان خود کف کنید و با دقت به کل پوست سر بمالید. ماساژ ندهید. تمام مراحل شستشو باید به آرامی با کف دست و بدون فشار انجام شود.

    این مطلب هم بخوانید  لیزر بعد از کاشت مو آری یا نه؟ هزینه فواید و عوارض

    بعد از شستن موها را با دستمال کاغذی خشک کنید. مالش ندهید – فقط به آرامی آن را لمس کنید. مرطوب کننده باید تا زمانی استفاده شود که پوسته‌ها از بین بروند یا تا زمانی که پوست سر خشک شود. همچنین در صورت مداوم بودن احساس خشکی، می توان از مرطوب کننده در بین شستشوی مو استفاده کرد.

    برای از بین بردن پوسته‌ها باید روزانه شامپو بزنید. بعد از حدود ۷ تا ۱۰ روز دیگر نباید اثری از خون خشک یا دلمه روی پوست سر شما باقی بماند. شستن موها به روش معمولی ممکن است کمتر از ۱۴ روز پس از کاشت شروع شود. در صورت نیاز می‌توان موها را بیش از یک بار در روز بعد از عمل شستشو داد. استفاده از شامپوی مخصوص را تا خالی شدن بطری ادامه دهید.

    اگر بیمار به دلایلی محصولات موی خود را خریداری می‌کند، لطفاً مطمئن شوید که آنها حاوی سیلیکون، عطر و رنگ نیستند.

    ۴. کمپرس سرد و ماساژ ناحیه پیشانی

    یکی از بهترین روش‌هایی که می‌تواند به کاهش درد بعد از کاشت مو کمک کند، کمپرس سرد است. اینکار می‌تواند به کاهش پف دور چشم کمک کند. کمپرس سرد رگ‌های خونی نزدیک چشم را منقبض می‌کند و از پف دور چشم شما جلوگیری می‌کند. با این حال، باید به خاطر داشته باشید که استفاده از کمپرس سرد می‌تواند به طور گسترده بر رشد فولیکول‌های موی جدید تأثیر بگذارد.

    ماساژ ناحیه‌ی پیشانی را ادامه دهید: یک ماساژ ملایم روی پوست سر و پیشانی می‌تواند به حرکت مایع زیر پوست کمک کند که می‌تواند التهاب را کاهش دهد، اما باید از لمس ناحیه تحت درمان خودداری کنید.

    ۵.پرهیز از مصرف رقیق کننده‌های خون

    رقیق کننده‌های خون داروهایی هستند که به جلوگیری از لخته شدن خون کمک می‌کنند. پزشک این داروها را برای بیماران قلبی یا بیمارانی که سکته مغزی دارند یا در معرض خطر ابتلا به این شرایط هستند تجویز می‌کند. برخی از رقیق‌کننده‌های خون رایج عبارتند از: اکوسپرین، کلوپیدوگرل و وارفارین

     نه تنها در کاشت مو، بلکه تحت هر گونه عمل جراحی که قرار می‌گیرید، مهم است که مصرف این داروها را متوقف کنید یا ممکن است نیاز به تغییر دوز داشته باشید. اما، حتما باید قبل از انجام هر کاری با پزشک مشورت کنید و متوجه شوید که چه داروهایی باید مصرف کنید و از آن‌ها اجتناب کنید.

    در حالت ایده آل، پزشک از شما می‌خواهد که مصرف این داروها را به مدت ۷ تا ۱۰ روز قبل از جراحی متوقف کنید. اگر بیمار از داروهای رقیق کننده خون استفاده کند، خطر خونریزی در حین انجام عمل افزایش می‌یابد. در اینجا لیستی از داروهایی است که باید از آنها اجتناب کنید:

    • آسپرین
    • داروهای ضد التهابی
    • ویتامین B یا E
    • ویتامین‌های رقیق کننده‌ی خون
    • ایبوپروفن
    • داروهای گیاهی

    ۶. پرهیز از فعالیت‌های ورزشی سنگین

    از ورزش شدید اجتناب کنید. این یکی از بخش‌های ضروری برنامه روزانه شماست، به خصوص پس از انجام عمل کاشت مو. تعریق می‌تواند منجر به آسیب به فولیکول‌های موی تازه پیوند شده شوند. همچنین ممکن است بتوانید فعالیت‌های منظم خود را در عرض ۳ تا ۴ روز پس از انجام عمل کاشت مو از سر بگیرید که ممکن است تورم را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

    ۷. موقعیت سر هنگام خواب

    سر خود را بالا نگه دارید. پس از انجام هر گونه جراحی، جراح به شما توصیه می‌کند که سر خود را بالا نگه دارید و در اینجاست که سر شما باید حتی در هنگام خواب نیز بیدار بماند. همچنین باید از خم شدن یا بلند کردن وزنه به شدت اجتناب شود تا دوره‌ی بهبودی ایمن تضمین شود.

    به پشت بخوابید. پس از انجام عمل جراحی کاشت مو، باید مطمئن شوید که هرگز روی شکم خود نخوابید زیرا این امر بر فولیکول‌های موی تازه کاشته شده موجود در پیشانی شما تأثیر می‌گذارد.

    ۸. درمان به وسیله‌ی دارو

    داروهایی وجود دارند که باید برای جلوگیری از ریزش موی احتمالی یا به حداقل رساندن عوارض بعد از کاشت مو استفاده می‌شوند. نتیجه موفقیت آمیز زمانی اجتناب ناپذیر است که تکنیک کاشت مو شخصی با داروهای مناسب رشد مو پس از عمل ترکیب شود.

    این مطلب هم بخوانید  چگونگی شستشو بعد از کاشت مو

    احتمالا مهمترین چیزهایی که باید بعد از کاشت مو در نظر بگیرید، استفاده از داروهای مناسب توصیه شده توسط پزشک برای تقویت موهای تازه کاشته شده و مقاوم کردن آن‌ها در برابر ریزش مو است. پس از تایید متخصص پوست، داروها و شامپوهایی وجود دارد که می توانید با توجه به ترجیحات، سلامت و وضعیت مو از آنها استفاده کنید.

    با توجه به حساسیت ناحیه عمل و زخم‌های احتمالی در ناحیه اهدا کننده و ناحیه گیرنده، انتخاب داروها و محصولات مراقبت از مو مناسب تاثیر بسزایی در بهبودی سریعتر پس از کاشت مو دارد. داروهایی که بعد از کاشت مو استفاده می‌شوند باید اثرات شفابخش و محرک رشد مو داشته باشند.

    از داروهای زیر بدون مشورت پزشک استفاده نکنید!

    ماینوکسیدیل برای رشد مو

    ماینوکسیدیل که به نام روگین نیز شناخته می شود، یک داروی موضعی است که برای تحریک رشد موهای جدید برای مردان و زنان مبتلا به ریزش مو روی پوست سر استفاده می‌شود. ماینوکسیدیل اولین دارویی است که توسط FDA به عنوان درمان ریزش مو تایید شده است. اگرچه ماینوکسیدیل در ابتدا برای درمان فشار خون استفاده می‌شد، اما بعداً مشخص شد که می‌تواند ریزش مو را نیز درمان کند.

    توصیه می شود که برای دستیابی به نتایج ثابت، درمان را ادامه دهید. ماینوکسیدیل علاوه بر تحریک رشد مو و سرکوب خط رویش مو، تراکم و ضخامت مو را افزایش می‌دهد و تارها ضخیم‌تر و قوی‌تر می‌شوند.

    درمان ریزش مو فیناستراید

    یک مطالعه‌ی جدید نشان داده است که؛ پس از پنج سال درمان، ۹۰ درصد از مردانی که از فیناستراید استفاده کردند، متوجه کاهش ریزش مو شدند. ۴۸ درصد از مردانی که تحت درمان فیناستراید قرار گرفتند، رشد موهای خود را تجربه کردند. ۴۲% فاقد ریزش موی جدید و ۱۰% باقیمانده دارای ریزش مو بودند.

    ویتامین موی بیوتین

    آیا بیوتین بعد از کاشت مو خوب است؟

    بیوتین برای مو اغلب به عنوان مکملی برای تقویت مو و ناخن توصیه می شود. پزشکان استفاده از بیوتین را برای حداقل ۶ ماه پس از کاشت مو توصیه می‌کنند. مصرف بیوتین بعد از کاشت مو، که به ویتامین B7 نیز معروف است، باعث می شود موهای جدید بسیار سریعتر رشد کنند و کیفیت موهای موجود را افزایش دهند. به لطف اثرات مفید آن بر رشد سلولی، موهای قوی‌تری رشد می‌کنند و ریزش مو را می‌توان کنترل کرد.

    بیوتین به دلیل اثرات مثبتی که بر روی مو و پوست دارد به عنوان “ویتامین زیبایی” شناخته می شود. در صورت کمبود بیوتین؛ ریزش مو، کدر شدن مو یا سفید شدن مو ممکن است رخ دهد. اما فراموش نکنید! بیوتین تنها زمانی می تواند ریزش مو را متوقف کند که دلیل ریزش مو کمبود بیوتین باشد.

    کدام شامپو بعد از کاشت مو بهتر است؟

    استفاده از شامپویی که برای فولیکول‌های مو که بعد از عمل بسیار حساس می‌شوند، می‌تواند اثر محرکی داشته باشد که بر عمل کاشت مو تاثیر مثبت خواهد داشت. بعد از عمل ممکن است زخم‌هایی روی پوست سر ایجاد شود. بدن باید آنها را درمان کند و فولیکول‌ها باید به آرامی شروع به رشد کنند.

    همچنین بسیار مهم است که شامپو بتواند از میکروارگانیسم‌هایی که ممکن است در نتیجه عمل روی پوست سر ایجاد می‌شود جلوگیری کند. بعد از کاشت مو، شامپوی نادرست نه تنها از بهبودی جلوگیری می کند، بلکه عوارض ناخواسته‌ای نیز به همراه دارد. بنابراین باید در انتخاب شامپو بعد از کاشت مو دقت کرد. انتخاب شامپو بعد از کاشت مو به ویژه برای کوتاه کردن روند بهبودی از اهمیت بالایی برخوردار است.

    مصرف آنتی بیوتیک ها بعد از کاشت مو

    دلیل استفاده از آنتی بیوتیک‌ها بعد از کاشت مو، جلوگیری از عفونت احتمالی است. زیرا همیشه پس از عمل خطر عفونت هم در ناحیه‌ی گیرنده و هم در ناحیه‌ی اهداکننده وجود دارد.

    مکمل‌های رشد مو بعد از کاشت مو

    داروهایی که می‌توان بعد از کاشت مو استفاده کرد باعث افزایش کیفیت موهای کاشته شده و کاهش میزان ریزش مو می‌شود. برخی داروها و درمان‌های مراقبت‌های بعدی وجود دارد که باید برای به دست آوردن نتیجه رضایت‌بخش از کاشت مو دنبال شوند. به همین دلیل است که استفاده از این داروهای ریزش مو پس از عمل کاشت مو برای تقویت رشد موهای تازه کاشته شده و همچنین موهای موجود در دراز مدت بسیار مهم است.

    برای مشاهده نمونه کارهای تخصصی کاشت مو و بهره مندی از خدمات کلینیک می توانید به سایت تخصصی کاشت مو دکتر خسرویانی در تهران مراجعه نمائید.

    ۶ نظر

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *