روش های شستشو بعد از کاشت مو

عمل کاشت مو از روش های بسیار رایج  و پرطرفدار رفع طاسی و کم پشتی موی سر و یا ریش و سبیل در کشور ما می باشد. اما بعد از عمل کاشت مو نکات مهمی تحت عنوان مراقبت های بعد از کاشت مو توسط کلینیک به شما داده می شود که حتما باید آنها را رعایت کنید تا عمل شما نتایج مطلوب را داشته باشد. یکی از این نکات که سوال بسیاری از افرادی است که عمل کاشت مو انجام داده اند در مورد نحوه شستشو بعد از کاشت مو است که در این مقاله در این رابطه توضیح خواهیم داد.

برای دریافت مشاوره رایگان کافیست فرم زیر را پر کنید😍

    شستشو بعد از کاشت مو
    شستشو بعد از کاشت مو

    زمان مناسب برای شستن مو بعد از کاشت

    یکی از مهم‌ترین مسائل بعد از انجام کاشت مو، زمان و نحوه شست و شوی موها است. اطلاعات کافی و دقیق در رابطه با زمان مناسب برای شستن مو بعد از کاشت توسط پزشک در اختیار فرد قرار داده می‌شود. اما در روزهای ابتدایی توصیه می‌شود که بعد از هر بار تعویض پانسمان، بهتر است تا موهای خود را شست و شو داده و سپس از پانسمان جدید استفاده کنید. پس به طور کلی می‌توان گفت قبل از استفاده از پانسمان جدید برای ناحیه سر، زمان مناسبی برای شستن موهای کاشت شده است.

    بهترین زمان برای شستن مو بعد از کاشت مو

    یکی از سوالات اساسی افرادی که موهای خود را کاشت کرده اند، آن است که بهترین زمان برای شست و شو موها چه زمانی است و کی باید برای این کار اقدام کرد. در واقع تا پذشت ۲۴ ساعت از انجام کاشت، نباید هیچ گونه تماسی بین آب و موهای کاشت شده وجود داشته باشد. اما پس از گذشت این زمان افراد می‌توانند موهای خود را شست و شو دهند.

    از این رو می‌توان گفت بهترین زمان برای شستن مو بعد از کاشت مو بعد از گذشت ۲۴ ساعت و هنگامی است که فرد برای اولین بار پانسمان خود را تعویض می‌کند. در اکثر مواقع پزشک خود موهای فرد را شست و شو داده و شیوه اصولی آن را برای فرد شرح می‌دهد.

    نحوه شستشو بعد از کاشت مو

    بعد از جراحی، به مدت ۲۴ ساعت، از شستن موهای خود پرهیز نمایید. پس از آن جهت برداشت و تعویض پانسمان، مجدداً باید به کلینیک مراجعه کنید که در همان روز شستشوی مو توسط پرسنل کلینیک کاشت مو انجام می شود و نحوه صحیح شستشو بعد از کاشت مو در روزهای بعد و تعویض پانسمان آموزش داده می شود. پس از آن باید روزی یک بار موهای خود را با استفاده از شامپوهای ملایم مثل شامپو بچه بشویید.

    این مطلب هم بخوانید  کاشت مو به روش SAFER یا اتوماتیک

    شستشوی موهای کاشته شده در روزهای ابتدایی بعد از کاشت مو باید با دقت و ملایمت انجام شود تا از خارج شدن گرافت ها جلوگیری شود. البته خارج شدن چند فولیکول مو هنگام شستشو طبیعی است و جای نگرانی ندارد.

    روز اول و دوم پس از باز کردن پانسمان قسمت کاشت را هر ۱ الی ۲ ساعت با سرم نمکی خیس نمایید. از روز چهارم کاشت تا ۲ الی ۳ هفته بعد از کاشت توسط اسپری آبپاشی که حاوی آب جوشیده سرد شده است دائما باید سر مرطوب نگه داشته شود تا از تشکیل لخته یا کراست روی سر جلوگیری شود.

    روز دوم و سوم برای شستشوی سر، شامپو و آب را در یک فنجان مخلوط کنید و در چندین مرحله آن را به آرامی روی سرتان بریزید و منطقه‌ اهدا کننده و دریافت کننده را تمیز نمائید. منطقه‌ ای که طی عمل کاشت مو، موهای اهدایی از آنجا گرفته شده است را از خون پاک کنید ولی مواظب باشید که باعث خونریزی زخم‌‌ ها نشوید.

    برای آبکشی سر از دوش دستی و یا از كاسه آب ولرم استفاده کنید و تا زمانی که صابون و کف از سطح موهایتان پاک نشده، این روند را ادامه دهید. به هیچ عنوان از نوک انگشتان و ناخن های خود جهت ماساژ دادن و شستش موهای سرتان استفاده نکنید. فشاری که به سرتان وارد می‌ کنید نباید آن‌ قدر باشد که باعث درد شود.

    از روز پنجم بعد از کاشت مو می‌ توانید با استفاده از نوک انگشتانتان موهای پیوند زده شده را با حرکت جلو و عقب نوک انگشت بشویید اما سعی کنید ناخن‌هایتان با پوست سر و موهای پیوندی تماس نداشته باشد.

    از روز چهاردهم می توانید روزی یکبار شستشو انجام دهید. از این روز به بعد شستشوی سر باید به حالت رفت و برگشت و سفت باشد تا دلمه های ایجاد شده زودتر بریزند و کل منطقه کاشت بدون پوسته و دلمه شود. احتمالاً بیشتر موها هم می ریزد اما نگران نباشید این سیر طبیعی کاشت مو می باشد. حتما شستشو را خوب انجام دهید تا بعد از سه هفته هیچ پوسته و شوره ای بر روی سر نباشد.

    نحوه کف گذاری بعد از کاشت مو

    نحوه کف گذاری بعد از کاشت مو یک موضوع بسیار مهم بوده و حتماً لازم است تا با نهایت دقت و حساسیت این کار انجام شود. چرا که در غیر این صورت ممکن است موهای کاشت شده، آسیب ببیند. برای این کار در ابتدا مقداری از شامپو را بر روی کف دست خود بریزید، سپس دستان خود را به هم بمالید تا کف ایجاد شود. بعد از ایجاد کف، بایستی آن را به آرامی بر روی سر خود قرار دهید.

    بعد از آن لازم است تا به مدت ۵ دقیقه منتظر بمانید تا کف جذب پوست شما شود. به عنوان یک نکته بسیار مهم بایستی در نظر داشته باشید که در روزهای اولیه کاشت و زمانی که قصد کف گذاری بر روی موهای خود را دارید بایستی از ماساژ دادن سر، تماس دست با موها و خاراندن ناحیه کاشت، پرهیز کنید.

    تعداد دفعات شست و شوی سر بعد از کاشت مو

    شست و شوی منظم موها در روزهای ابتدایی کاشت اهمیت بسیار بالایی داشته و به طور مستقیم بر کیفیت موهای کاشت شده تاثیر می‌گذارد. به طور معمول در روزهای ابتدایی لازم است تا حداقل دو بار در روز نسبت به شست و شوی موهای خود اقدام کنید. البته تعداد دفعات مورد نیاز برای شست و شو موهای کاشت شده با توجه به شرایط هر فردی می‌تواند متفاوت باشد. از این رو اکثر پزشک‌ها بعد از انجام کاشت، تعداد دفعات شست و شوی سر را برای افراد مشخص می‌کنند.

    این مطلب هم بخوانید  کاشت ابرو در کلینیک دکتر خسرویانی

    بهترین شامپو مناسب برای شستن موهای کاشت شده

    اصولاً نمی‌توان از هر شامپویی برای شست و شو موهای کاشت شده استفاده کرد. چرا که این موها در روزهای اولیه بسیار حساس و آسیب پذیر هستند و مواد شوینده ممکن است اثرات بسیار بدی را بر روی آن‌ها داشته باشند. اغلب پزشکانی که به کاشت مو مشغول هستند، توصیه می‌کنند تا افراد موهای خود را با استفاده از شامپو بچه شست و شو دهند. چرا که این شامپوها فارغ موادی هستند که برای ریشه‌های موهای کاشت شده مضر باشند.

    البته بعد از انجام کاشت نیز، پزشک شما شامپو مناسبی را برایتان معرفی خواهد کرد و لزومی ندارد که در رابطه با این موضوع نگرانی داشته باشید.

    فوم شست و شو بعد از کاشت مو

    بعد از انجام کاشت، موها به شدت حساس و آسیب پذیر هستند. از این رو ضمن محافظت از آن‌ها بایستی به دنبال راه کارهایی برای تویت ریشه‌های مو گشت. فوم شست و شو برای پاسخ دهی به این نیاز تولید شده است. این فوم‌ها از ترکیبات طبیعی و گیاهی تولید می‌شوند و قادر هستند تا مواد مغذی لازم برای ریشه‌های مو را فراهم کنند. به همین جهت بسیاری از پزشکان به افراد توصیه می‌کنند تا پس از انجام کاشت، از فوم‌های مخصوص شست و شو استفاده کنید.

    میزان و نحوه استفاده از این فوم‌ها، توسط پزشک به فرد اعلام می‌شود. به عنوان یک نکته مهم باید در نظر داشته باشید با آنکه فوم شست و شو بعد از کاشت مو به عنوان یک محصول بی نظیر با مزایای خارق العاده شناخته می‌شود، اما بایستی حتماً زیر نظر پزشک و با تجویز وی از آن استفاده کرد.

    استفاده از سرم شست‌وشو بعد از کاشت مو

    شست‌وشوی موها بعد از انجام کاشت کار بسیار سختی بوده و به حوصله و دقت زیادی نیاز دارد. سرم شست‌وشو یکی از محصولاتی است که می‌تواند کمک بسیار زیادی را برای انجام این کار به همراه داشته باشد. به خاطر همین موضوع نیز بسیاری از پزشکان به افرادی که کاشت مو انجام داده‌اند توصیه می‌کنند تا از سرم شست‌وشو برای بعد از کاشت مو استفاده کنند.

    این سرم می‌تواند آب کافی را برای شست‌وشو موهای شما فراهم کند بدون ان که این میزان از آب آسیبی به موهای شما و ریشه‌های آن‌ها وارد کند. نحوه و چگونگی استفاده از سرم شست‌وشو بعد از کاشت مو به طور کامل توسط پزشک برای فرد شرح داده می‌شود.

    تا چه زمان باید اصول شست و شو مو بعد از کاشت را رعایت کنیم؟

    اصول شست و شو مو که توسط پزشک برای فرد مشخص می‌شود، یک موضوع بسیار مهم و حساس بوده و حتماً لازم است تا فرد به درستی آن‌ها را رعایت کنید. در واقع وقت مشخص و معینی را برای رعایت این اصول نمی‌توان تعیین کرد. اما به طور کلی اکثر پزشک‌ها پیشنهاد می‌کنند که افراد تا زمانی که پوست مویشان به طور کامل ترمیم شود، بایستی این اصول را رعایت کنند.

    توصیه های مهم جهت شستن مو بعد از کاشت

    • برای شستشو بعد از کاشت مو از یک اسفنج استفاده کنید و موهای کاشته شده است را به هیچ عنوان ماساژ ندهید.
    • بهتر است شامپو شست وشو شامپوی بچه باشد زیرا ملایم و فاقد مواد شیمیائی است.
    • حمام پربخار از روز سوم مفید است ولی تا یک هفته سونای بخار ممنوع می باشد. سونای خشک نیز تا یک ماه ممنوع است.
    • تا یک ماه از حوله و سشوار برای خشک کردن سر استفاده نکنید و اجازه دهید موها خود به خود خشک شود.
    • حرکات چرخشی و ماساژی موی سر به هنگام شستشو از پایان ماه اول امکان پذیر است.
    • در یک یا دو هفته اول از ریختن آب بصورت مستقیم بروی سر هنگام شستشو جلوگیری کنید در واقع به طور مستقیم به زیر دوش نروید. از هفته دوم پس از کاشت مو می توانید آرام آرام فشار دست برای شستسوی موهای کاشته شده را بیشتر کنید و از دوش آب استفاده نمائید.
    • دمای آب را برای شست و شوی موهای خود تنظیم کنید. آب ولرم و گرم می‌تواند گزینه بسیار مناسبی برای شستن موها باشد. توجه داشته باشید که آب سرد می‌تواند برای موهای شما آسیب برساند.
    • استفاده از محصولات مراقبتی مانند انواع روغن‌ها و مرطوب کننده‌ها می‌تواند بسیار مفید باشد. البته توجه داشته باشید که برای استفاده از این محصولات حتماً باید از پزشک خود مشورت بگیرید.
    •  به هیچ وجه به صورت خود جوش، محصولات مختلف را بر روی سر و موهای خود نزنید. چرا که ممکن است آسیب‌های جدی به موهایتان وارد شود.
    • به توصیه‌های پزشک و شیوه اصولی شست و شو موها بعد از کاشت، به دقت گوش دهید و سعی کنید تا حداکثر تلاش خود را برای انجام آن بکار بگیرید.
    این مطلب هم بخوانید  کاشت مو به روش FIT

    مراقبت‌های لازم بعد از پیوند موی طبیعی

    بعد از پیوند موی طبیعی لازم است تا نکاتی را رعایت کنید. رعایت این نکات باعث می‌شود تا عمل پیوند موی شما به درستی انجام شود و نتایج آن برایتان معقول باشد. همچنین توجه به مراقبت‌های لازم بعد از پیوند موی طبیعی بر روی کیفیت نهایی کاشت مو نیز موثر است. در ادامه مهم‌ترین مراقبت‌های لازم بعد از پیوند موی طبیعی را برایتان شرح داده ایم.

    • از خاراندن و دست زدن به نواحی پیوند زده شده خودداری کنید.
    • از مصرف مشروبات الکلی و دخانیات پرهیز کنید.
    • کرم‌ها، پمادها و داروهایی را که پزشکتان تجویز کرده اند را به طور مرتب استفاده کنید.
    • از مصرف هر گونه ماده دارویی بدون اطلاع پزشک خودداری کنید.
    • شست‌وشو مو بعد از کاشت را جدی بگیرید و با دقت و حساسیت بالایی آن را انجام دهید.

    در این بخش مهم‌ترین مراقبت‌های لازم بعد از پیوند موی طبیعی را برای شما توضیح دادیم. لیست کامل این موارد با توجه به شرایط هر فرد توسط پزشک او اعلام می‌شود.

    چگونه بعد از کاشت مو از شر شوره خلاص شویم؟

    اگر کاشت مو برای شما همراه با شوره بود، بهتر است در همان ابتدا پزشک خود را از این قضیه مطلع کنید. برای خلاص شدن از دست شوره‌ها بعد از کاشت مو، راه و روش‌های مختلفی وجود دارد که با توجه به شرایط فرد و کاشتی که انجام شده است، مورد استفاده قرار می‌گیرند. به عنوان مثال داروی Nizoral به عنوان یکی از رایج‌ترین داروها برای بر طرف کردن شوره‌های بعد از کاشت مو دانسته می‌شود.

    برای مشاهده نمونه کارهای تخصصی کاشت مو و بهره مندی از خدمات کلینیک می توانید به سایت تخصصی کاشت مو دکتر خسرویانی در تهران مراجعه نمائید.

    ۴ نظر

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *