کاشت مو و مراقبت بعد از کاشت مو به روش FIT چگونه است؟

کاشت مو به روش FIT یک روش غیر جراحی کاشت مو با تراکم بالا است و به همین جهت نیازی به بستری شدن ندارد. این روش برای افرادی که دچار ریزش موی شدید نشده اند و نگران باقی ماندن جای بخیه کاشت مو هستند، بسیار مناسب است. روش FIT کاملاً سرپایی و با بی حسی موضعی می باشد و البته به دلیل اینکه تعداد واحدهای مو در مقایسه با کاشت مو به روش FUT تا سه برابر بیشتر قابل برداشت می باشد، یک تا دو روز زمان لازم است تا عمل پیوند به صورت کامل انجام گیرد. روش کار به این صورت است که  پزشک با استفاده از وسیله ای به نام پانچ، تعدادی از فولیکول های مو را از پشت سر برداشته و در ناحیه خواسته شده می کارد. فرد قبل از انجام این کاشت باید موهای خود را بتراشد. برای مراقبت بعد از کاشت مو به روش FIT حتما باید مراقبت های لازم بعد از کاشت مو انجام شود تا عمل پیوند مو موفقیت آمیز باشد.

برای دریافت مشاوره رایگان کافیست فرم زیر را پر کنید😍

    naمراحل مراقبت FIT

    1. بعد از کاشت مو به روش FIT ممکن است در محل کاشت مقداری خونریزی داشته باشید، اما نگران نباشید چون طبیعی است و بعد از مدتی متوقف می شود ولی در صورت زیاد شدن میزان خونریزی حتما به پزشک خود مراجعه کنید.
    2. از آنجایی که برای انجام این عمل از داروی بی حسی استفاده می شود حتما از کسی بخواهید که شما را پس از عمل به خانه برساند زیرا مدتی طول می کشد تا اثر دارو از بین برود و رانندگی کردن در چنین حالتی می تواند برای شما خطرناک باشد.
    3. ممکن است بعد از انجام کاشت مو در ناحیه ای که مو کاشته شده است تورم ایجاد شود، که جای نگرانی نیست و موقتی خواهد بود، برای کاهش میزان تورم حتما به توصیه های پزشک خود عمل کنید.
    4. جهت مراقبت بعد از کاشت مو به روش FIT یک بطری اسپری و یک محلول آب سالین قبل از ترخیص به شما داده می‌شود. بعد از به اتمام رسیدن آب استریل می‌ توانید از آب لوله‌ کشی استفاده کنید. در ۱۲ ساعت اول باید ناحیه پیوند زده شده و بخیه‌ ها را هر ۲۰ دقیقه یک بار اسپری بزنید.
    5. روز اول بلافاصله پس از اتمام کاشت مو تا وقت خوابیدن از روی پانسمان موجود در منطقه کاشت در قسمت جلوی سر، کمپرس یخ قرار دهید.
    6. ناحیه اطراف پوست سر خود را در تمام دوره درمان تمیز نگه دارید. اگرچه ممکن است در ناحیه پیوند احساس درد، سوزش، التهاب و بی حسی وجود داشته باشد، از استعمال هر چیزی که توسط جراح شما تایید نشده باشد، روی پوست سر خود خودداری کنید، زیرا ممکن است عوارض جانبی منفی ایجاد کند.
    7. از روز چهارم می توانید از شامپوی درخت چای یا شامپو بچه استفاده کنید. برای این کار یک کاسه تمیز را با آب ولرم پر کنید، ۱۰ میلی‌ لیتر شامپو را داخل آن ریخته و هم بزنید تا کاملاً مخلوط شوند و با استفاده از یک فنجان یا کاسه محلول را روی ناحیه پیوندی و اهدا کننده ریخته و سپس تمام محلول را بشویید. می‌ توانید با ملایمت با یک حوله تمیز روی این نواحی دست بکشید. در طول این زمان زیر دوش حمام نایستید و برای خشک کردن موهای خود از سشوار استفاده نکنید.
    8. از جای زخم خود مراقبت کنید. چرا که مثل هر جراحی دیگر، عمل کاشت مو نیز با مقداری زخم و احساس خارش همراه است. شما می توانید از کرم موضعی آنتی بیوتیکی که جراحتان برای جلوگیری از عفونت و کاهش سوزش و تورم پوست سر برایتان تجویز کرده است استفاده کنید.
    9. بعد از کاشت مو به روش FIT پوست سر فرد با بانداژ بسته می‌ شود تا منطقه‌ کاشته شده پوشیده‌ شود. این‌ بانداژ باعث التیام ایمپلنت‌ ها در پوست‌ سرشده و از آن‌ ها حفاظت می کند و خونریزی احتمالی را به خود جذب می‌ کند.

    10. دو روز پس از انجام عمل به کلینیک جراح خود مراجعه کنید تا پانسمانتان برداشته و سرتان شستشو داده شود.

    11. برای دو هفته محل برداشت مو در پشت‌ سر را به‌ طور مرتب در طول روز و شب گرم و مرطوب نگه دارید. کمپرس با حوله گرم و خیس یا اسفنج مرطوب و گرم برای این منظور مفید است. گرم و مرطوب نگه داشتن موضع برداشت مو کمک شایانی به بهبود سریع‌ تر زخم‌ ها کرده و اسکار(جوشگاه) محل برداشت نیز کمتر مشخص خواهد شد.

    12. از ویتامین،‌ آسپرین یا ایبوپروفن یا داروی آرتروز در راستای مراقبت بعد از کاشت مو به روش FIT برای حداقل سه روز بعد از عمل استفاده نکنید. این داروها باعث رقیق شدن خون شده و خونریزی اضافه می‌ گردند. برای درد یا سردرد می‌ توانید از داروهای بدون آسپرین مانند آستامینوفن یا طبق تجویز پزشک استفاده کنید.

    13. در دو هفته اول پس از کاشت مو بهتر است که فرد از خم کردن سر خود در جهت رو به جلو خودداری کند زیرا با این کار به پوست پشت‌ سر کشش بیشتری وارد شده و بنابراین امکان به جا ماندن جوشگاه (اسکار) محل برداشت مو در پشت سر افزایش می‌ یابد.

    14. می توانید با کاهش دادن فعالیت های بدنی و انجام ندادن کارهای سنگین و جلوگیری از تعرق زیاد به روند بهبودی کمک کنید.

    15. توصیه می شود در هفته های اول بعد از کاشت مو از دادن حرارت مستقیم به سطح سر جلوگیری کنید. چون این کار ممکن است به فولیکول های مو که در ناحیه طاسی سر کاشته شده اند آسیب برساند.

    16. بهتر است قبل از پانسمان مجدد پماد آنتی بیوتیکی مانند جنتامایسین روی زخم ها ی FIT مالیده شود.

    17. در چند شب اول هنگام استراحت دو بالش نرم طوری زیر سرقرار داده شود که فرد به حالت نیمه نشسته بخوابد.

    18. بلافاصله و حتی چند روز پس از عمل خود را در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید، به خصوص اگر پوست سر هنوز تورم داشته باشد. اگر در طول روز مجبورشدید از خانه بیرون بروید کلاه بر سر بگذارید.

    19. از مواد حالت دهنده ی مو مانند ژل و تافت بهتر است تا دو هفته بعد از عمل کاشت استفاده نشود، با توجه به توصیه ی پزشک می توانید در زمان مناسب از این مواد استفاده کنید.

    20. از شانه کشیدن بیش از حد به سطح پوست قسمتی از سر که فولیکول اهدا شده و قسمتی که کاشته شده خودداری کنید.

    21. به‌ طور کلی دو هفته بعد از کاشت و رعایت مراقبت بعد از کاشت مو به روش FIT ، همه چیز به حالت طبیعی بر می‌ گردد. به این معنی که شست‌ و شوی سر به صورت عادی و با فشار معمولی آب انجام شده و فعالیت‌ های روزمره و ورزشی فرد نیز عادی می‌ شود.

    این مطلب هم بخوانید  آشنایی با تفاوت کاشت مو به روش FUT و FIT

    با مراجعه به سایت کلینیک دکتر خسرویانی در تهران می‌توانید نمونه کارهای کاشت مو را مشاهده بفرمایید.

    ۴ نظر

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *