خونریزی بعد از کاشت مو

همانطور که می‌دانید عمل کاشت موی طبیعی امروزه یکی از روش های رایج برای درمان طاسی و ریزش موی شدید است. کاشت مو یک نوع جراحی با تهاجم پایین است اما همانند سایر جراحی ها نیز عوارضی دارد. یکی از رایج ترین عوارض کاشت موی طبیعی ، خونریزی بعد از کاشت مو است که یک امر طبیعی بوده و تمامی افراد دچار آن می شوند.

برای دریافت مشاوره رایگان کافیست فرم زیر را پر کنید😍

    خونریزی بعد از کاشت مو

    پس از اتمام عمل کاشت مو در ناحیه اهدا کننده و یا ناحیه پذیرنده در پوست سر با مقدار کمی خونریزی مواجه خواهد شد. باید گفت که خونریزی بعد از کاشت مو اگر به اندازه معمول بوده و بیش از حد نباشد، می تواند مفید هم باشد. درواقع وجود مقداری خونریزی در لبه‌ هایی که برای زدن پیوند برش داده شده اند، می تواند مثل یک چسب عمل کند تا بخش پیوندی را سر جایش نگه‌ دارد.

    یعنی فولیکول‌ های موی کاشته شده‌، با این چسب خونی به‌طور کامل در سر جای خود تثبیت می‌ شوند. با خونریزی، خون در معرض هوا قرار می‌ گیرد و این امر منجر به لخته‌ شدن خون می‌ گردد. سپس خون لخته‌ شده باعث مهر و موم شدن زخم باز شده و موجب بهم آورده شدن سریع‌ تر لبه‌ های زخم می‌ شود. این چسب طبیعی کمک می‌ کند تا زخم را به یکدیگر برساند و چهارچوبی بسازد که بر روی آن سلول‌ های اطراف زخم به درون آن رشد نمایند و هر چه زودتر بهبودی حاصل شود.

    کاشت مو چیست؟

    کاشت مو روشی است که در آن جراح پلاستیک یا متخصص پوست و زیبایی موها را از قسمتی از سر به ناحیه طاس سر منتقل می‌کند. جراح معمولاً موها را از پشت یا کنار سر به جلو یا بالای سر انتقال می‌دهد. کاشت مو معمولاً در مطب با بی حسی موضعی انجام می شود.

    اغلب الگوی طاسی مسئول ریزش مو است. این مسئله به ژنتیک باز می‌گردد. سایر موارد ناشی از عوامل مختلفی است، از جمله:

    • رژیم غذایی
    • فشارهای عصبی
    • بیماری
    • عدم تعادل هورمونی
    • داروها

    پس از تمیز کردن کامل پوست سر، جراح از یک سوزن کوچک برای بی حس کردن ناحیه‌ای از سر با بی حسی موضعی استفاده می‌کند.

    دو روش اصلی برای به دست آوردن فولیکول برای پیوند استفاده می‌شود:

    1. پیوند واحد فولیکولی (FUT)
    2. استخراج واحد فولیکولی (FUE)

    در پیوند واحد فولیکولی (FUT): جراح از چاقوی جراحی برای بریدن نواری از پوست سر از پشت سر استفاده می کند. طول برش معمولاً چندین اینچ است. این قسمت سپس با بخیه بسته می شود. سپس جراح قسمت برداشته شده از پوست سر را با استفاده از یک لنز ذره بین و چاقوی جراحی تیز به بخش‌های کوچک جدا می‌کند. در صورت کاشت، این بخش‌ها به رشد طبیعی مو کمک می‌کنند.

    در استخراج واحد فولیکولی (FUE): فولیکول‌های مو مستقیماً از پشت سر از طریق صدها تا هزاران برش پانچ کوچک بریده می‌شوند. جراح سوراخ‌های ریزی را با تیغ یا سوزن در ناحیه‌ای از پوست سر که کاشت مو را دریافت می کند، ایجاد می‌کند. آن‌ها به آرامی موها را در این سوراخ‌ها قرار می‌دهند. در طول یک جلسه درمانی، جراح ممکن است صدها یا حتی هزاران مو را پیوند بزند.

     پس از آن، گرافت، گاز یا بانداژ برای چند روز پوست سر شما را می پوشاند. یک جلسه کاشت مو می‌تواند چهار ساعت یا بیشتر طول بکشد. بخیه‌های شما حدود ۱۰ روز پس از جراحی برداشته می‌شود. ممکن است به سه یا چهار جلسه برای رسیدن به موهای کامل مورد نظر نیاز داشته باشید. جلسات با فاصله چند ماه از هم انجام می‌شود تا هر پیوند به طور کامل بهبود یابد.

    خونریزی بعد از کاشت مو

    یکی از شایع ترین خطرات کاشت مو خونریزی چند روز یا حداکثر دو هفته پس از درمان است. فولیکول‌های برداشت‌شده از ناحیه‌ی اهداکننده گرفته می‌شوند و با برش‌های کوچک دوباره در پوست سر (یا ناحیه هدف) کاشته می‌شوند. جراحان که در ایجاد برش‌های میکروسکوپی با حداقل آسیب به سلول های روی پوست سر، آموزش دیده و مجرب هستند، میزان زخم‌ها را به حداقل می‌رسانند و در نتیجه احتمال خونریزی به حداقل می‌رسد.

    این مطلب هم بخوانید  کاشت مو به روش BHT یا برداشت مو از بدن

    برای به حداقل رساندن خونریزی پس از جراحی کاشت مو، بیماران باید از مصرف داروهایی که خون را رقیق می کنند یا انجام هر گونه فعالیتی که می تواند موهای کاشته شده و ناحیه اهداکننده را از جای خود خارج کند، خودداری کنند. همچنین باید در ۲ هفته اول پس از کاشت مو از ورزش اجتناب شود زیرا جریان خون را نیز تحریک می کند.

    توصیه می کنیم قبل از کاشت مو با پزشک عمومی خود مورد تأثیر آن بر سلامتی خود صحبت کنید، همچنین اطمینان حاصل کنید که داروها در روند بهبودی شما اختلال ایجاد نمی‌کنند. اگر از داروهای تجویز شده استفاده می‌کنید، باید این مسئله را در طول مشاوره خود مطرح کنید.

    شما باید پوسته‌ای خفیف یا پوسته نازکی از خون لخته شده را تجربه کنید که در سراسر ناحیه ظاهر ‌می‌شود. این مسئله به دلیل لخته‌های سالم ایجاد می‌شود. آنها به طور طبیعی ۴ تا ۱۰ روز پس از تشکیل از بین می‌روند. آنها را باید به حال خود رها کرد، زیرا تداخل و برداشتن پوسته ها می‌تواند باعث عفونت و آسیب به مو شود.

    اگر قسمت‌های پوسته پوسته حتی پس از بازگشت به محل کار همچنان باقی بماند و ظاهر ناخوشایندی ایجاد کند، می‌توانید با پزشک خود صحبت کنید که ممکن است مرطوب کننده‌ای را پیشنهاد کند که تشکیل دلمه را کاهش می‌دهد.

    عوارض خونریزی بعد از کاشت مو

     خونریزی پس از کاشت مو از عوارض جانبی این جراحی است. این عارضه جانبی که با توجه به میزان لخته شدن خون در فرد ایجاد می‌شود، می تواند باعث پوسته پوسته شدن شدید فولیکول های مو پس از جراحی شود. پس از کاشت مو، پوسته‌ها دیده می‌شوند. عوارض جانبی خونریزی بعد از کاشت مو معمولا جزئی هستند و در عرض چند هفته از بین می‌روند.

    این عوارض می‌توانند شامل موارد زیر باشند:

    • عفونت
    • تورم پوست سر
    • کبودی دور چشم
    • پوسته‌ای که در نواحی پوست سر که در آن مو برداشته شده یا کاشته شده است ایجاد می‌شود
    • بی حسی یا عدم احساس در نواحی تحت درمان پوست سر
    • خارش
    • التهاب یا عفونت فولیکول‌های مو که به عنوان فولیکولیت شناخته می‌شوند
    • ریزش شوک یا ریزش ناگهانی موهای کاشته شده که به طور معمول موقت است
    • دسته‌هایی از مو با ظاهر غیرطبیعی

    خونریزی بعد از کاشت مو کی متوقف می‌شود؟

    پس از کاشت مو، خونریزی ممکن است تا چند روز ادامه یابد. وحشت نکنید. در روز اول، فردی که با بانداژ در ناحیه پشت از بیمارستان خارج می شود، به دلیل ادامه اثر بی حسی موضعی، درد زیادی احساس نمی کند، در حالی که پس از مدت زمان معینی ممکن است فشارهای خفیفی را تجربه کند که ما آن را ضربان در ناحیه پشت سر می‌نامیم.

    در ناحیه پشت سر، داروهای مسکن تجویز شده توسط پزشک برای جلوگیری از این وضعیت را می توان به طور منظم نه تنها در صورت وجود درد، بلکه به دفعات توصیه شده توسط پزشک مصرف کرد. استفاده منظم از مسکن‌ها، به خصوص در ۳ روز اول، از بروز دردهایی که ممکن است پس از کاشت مو ایجاد شود، جلوگیری می‌کند. معمولا بعد از گذشت ۲ تا ۳ روز پس از جراحی خونریزی متوقف می‌شود.

    تمیز کردن محل کاشت در صورت خونریزی

    ۷۲ ساعت پس از جراحی می توانید شستشوی موهای خود را با شامپو بچه شروع کنید. همچنین می‌توانید سر را در وان حمام با آب و روغن بچه خیس کنید تا دلمه ها از بین بروند.

    معمولاً پس از کاشت مو به مدت ۷ تا ۱۰ روز خون خشک در پوست سر مشاهده می‌شود و پس از آن دیگر اثری از خون خشک شده یا دلمه روی سر شما وجود نخواهد داشت. بنابراین، در آن مرحله، می‌توانید موهای خود را به طور معمول شستشو دهید.

    با این حال، خشکی خون در دو هفته اول مشکل ساز خواهد بود زیرا نمی توانید سر خود را بشویید. بنابراین، برای خلاص شدن از شر خون خشک شده، از کرم ها و لوسیون های توصیه شده توسط جراح برای نرم کردن پوست سر استفاده کنید. وقتی خون خشک نرم شد، می توانید با احتیاط آن را جدا کنید.

    این مطلب هم بخوانید  رابطه زناشویی بعد از کاشت مو آری یا نه؟ زمان و پوزیشن مناسب

    کاهش خونریزی بعد از کاشت مو

    میزان خونریزی و لخته شدن خون فرد باید قبل از جراحی بررسی شود. در صورت لزوم باید به فرد داروهای رقیق کننده‌ی خون یا منعقد کننده های خون داده شود تا در سطح طبیعی باقی بماند. از آنجایی که مداخلات در ناحیه کاشت در حین عمل کاشت مو باعث خونریزی خفیف و برش مایعات می شود، این مایعات طی چند روز پس از کاشت پوسته پوسته می شوند.

    این فرآیند که پس از کاشت مو به صورت پوسته پوسته شدن ظاهر می شود، دلیلی برای نگرانی نیست زیرا به دلیل بهبودی رخ می‌دهد. پوسته هایی که با فرآیند شستشوی لوسیون که هر روز به مدت ۱۵ روز تکرار می شود به راحتی ناپدید می شوند، هرگز نباید در این مدت برداشته شوند. یک حرکت اشتباه می تواند باعث کنده شدن ریشه ها شود.

    به همین دلیل برای سلامت مو بسیار مهم است که مراقب باشید تا زمانی که پوسته‌ها به طور کامل از فولیکول‌های مو عبور کنند. پوسته پوسته شدن بعد از کاشت مو که بدون استثنا در تمامی افرادی که کاشت مو انجام داده‌اند دیده می شود، یک فرآیند طبیعی در عمل کاشت است و در صورت دقت انجام آن مشکلی ایجاد نمی‌کند.

    زخم‌ها را نکنید

    لطفاً دلمه ها را نچینید زیرا می تواند پیوند را به طور کامل از بین ببرد. فقط می‌توانید به آرامی بر روی آن‌ها دست بکشید. گاهی اوقات پزشک برای کمک به روند بهبودی اسپری نمک را توصیه می‌کند و این هیچ تهدیدی برای پیوند ایجاد نمی‌کند.

    از مصرف داروها و غذاهای رقیق‌کننده خون پرهیز کنید

    به مدت یک هفته از مصرف آسپرین و ایبوپروفن خودداری کنید زیرا این داروها باعث رقیق شدن خون و افزایش تورم می‌شوند.

    سر خود را بالا نگه‌ دارید

    ناحیه جراحی باید بالا باشد و معمولا برای همه انواع جراحی توصیه می‌شود، نه فقط کاشت مو. با این حال، این جایی است که سر شما باید حتی در هنگام خواب بیدار بماند، و نباید سعی کنید به جای بلند کردن آن، خم شوید و به پایین نگاه کنید.

    سر خود را نخارانید

    واقعاً سخت است که در مقابل میل به خاراندن ناحیه‌ای که دلمه ها در آن ایجاد شده اند مقاومت کنید. در روزهای اولیه پس از کاشت مو، خاراندن یا برداشتن پوسته‌ها می‌تواند منجر به زخم شدن پوست سر شود. علاوه بر این، ممکن است گرافت‌های مو در اوایل بعد از عمل به دلمه‌ها چسبانده شوند و خاراندن آن‌ها می‌تواند بر روی پیوند مو تأثیر منفی بگذارد.

    تا زمانی که پوسته‌ها با روش مناسب از بین بروند، باید به هر قیمتی از این کار اجتناب شود. شما می‌توانید پوسته‌ها را به آرامی در زیر آب بدون استفاده از ناخن در این فرآیند ماساژ دهید. ریزش برخی از موها تا زمانی که خونریزی نداشته باشد طبیعی است.

    لطفاً سعی نکنید پوسته‌ها را زود از بین ببرید زیرا می‌تواند به فولیکول زیر آن آسیب برساند. برای هفته اول، آن را دست نخورده نگه دارید. اجازه دهید دلمه‌ها خود به خود خشک شوند و در صورت بروز هر گونه خونریزی سریعاً با پزشک تماس بگیرید. می توانید بعد از ۱۳ تا ۱۵ روز بدون هیچ ترسی پوست سر خود را با دست‌های خود ماساژ دهید زیرا تا آن زمان فولیکول‌ها به خوبی به پوست سر چسبیده‌اند و خون کافی باز می گردد.

    ورزش نکنید

    با توجه به تلاش جامعه برای سالم تر شدن و تناسب اندام، سوالی که از ما نیز زیاد پرسیده می‌شود این است که چه مدت باید منتظر بمانید تا بتوانید فعالیت بدنی/ورزش پس از انجام عمل کاشت مو را از سر بگیرید؟ و چقدر می توانم ورزش کنم؟

    می‌توانید با رعایت موارد ایمنی ورزش کنید، قبل از از سرگیری فعالیت‌های بدنی مانند رفتن به باشگاه و انجام یک تمرین خوب، باید تا هفت روز صبر کنید. این کار برای این است که اجازه دهید موهای جدیدتان ته نشین شوند و از برخورد یا تماس اشیایی با پوست سرتان که ممکن است بعداً روی رشد مو تأثیر بگذارد، جلوگیری کنید. بسته به متغیرهای دیگر ممکن است تعداد روزها متفاوت باشد، بنابراین باید در مشاوره با تیم کاشت مو دکتر متخصص در مورد این موضوع نیز صحبت کنید.

    این مطلب هم بخوانید  چگونگی شستشو بعد از کاشت مو

    اگر می‌خواهید تا حدودی فعال باشید، تمرین‌های سبک مانند پیاده‌روی ساده در محله یا پارک را می‌توانید پس از یک یا دو روز از تاریخ عمل انجام دهید. فقط مطمئن شوید که در حال دویدن یا آهسته دویدن نیستید زیرا در آن زمان برای بدن شما سخت است. قرار گرفتن در معرض نور خورشید اشکالی ندارد، اما مطلقاً برنزه شدن در برابر نور خورشید توصیه نمی‌شود. اینکار می‌تواند باعث سوختگی شود و می‌تواند نتایج شما را از این روش تحت تاثیر قرار دهد.

    پس از هفت روز، باید بتوانید دوباره روی پای خود بنشینید و دوباره به روال عادی روزانه خود بپردازید.

    کمپرس سرد

    استفاده از کمپرس سرد می‌تواند به کاهش پف دور چشم کمک کند. آنها به باریک شدن رگ‌های خونی نزدیک چشم کمک می‌کنند و از اثرات پف چشم جلوگیری می‌کنند. همه چیز باید با احتیاط انجام شود، زیرا استفاده بیش از حد از فشرده سازی سرد نیز می تواند بر رشد فولیکول‌های جدید مو تأثیر بگذارد.

    فشرده سازی با کمپرس آب سرد می‌تواند با کاهش جریان خون به کاهش تورم کمک کند. فشردن گونه ها توصیه می شود نه روی سر. از آنجایی که پیوند هنوز شکننده است، فشار یا حرکت غیر‌ضروری می‌تواند به آن آسیب برساند. از این رو باید از این کار اجتناب کرد.

    راهکار درمانی

    بر اساس مطالعات انجام شده حدود ۳۷% از بیماران در حین عمل های جراحی به شدت خونریزی می‌ کنند اما خونریزی های شدید در طول کاشت مو شایع نیست و اغلب در نتیجه اشتباه جراح یا بی تجربگی او رخ می‌ دهد. اگر بعد از کاشت مو دچار خونریزی بیش از حد شدید حتما به پزشک خود اطلاع دهید اما مقدار اندکی خونریزی پس از کاشت مو عارضه ایی طبیعی است و نیاز به درمان ندارد و خود به خود برطرف خواهد شد.

    خونریزی بعد از کاشت مو

    شب بعد از جراحی یا تا چند روز بعد از آن خونریزی خواهید داشت. روز اول کلینیک زخم را پانسمان می کند. این پانسمان تا حدی بر پوست سر فشار وارد می‌ کند و همین امر باعث کاهش خونریزی شده و خونریزی احتمالی را به خود جذب می‌ کند. اگر خونریزی بیمار ساعت‌ ها پس از پایان عمل و به‌طور مشخص پس از ۲۴ ساعت همچنان ادامه داشته باشد، احتمالآً تا بند آمدن خونریزی، برای یک روز دیگر بستن پانسمان تجویز می شود اما اگر بیمار دیگر خونریزی نداشته‌ باشد، احتیاجی به پانسمان مجدد نخواهد بود.

    در هفته اول برای کاهش هرگونه خونریزی بعد از کاشت مو می توانید از کیسه یخ استفاده کنید. با این همه، از قرار دادن کیسه یخ به طور مستقیم روی منطقه پیوند خودداری کرده و آن را فقط روی پیشانی یا قسمت پشت سرقرار دهید. همچنین برای یک هفته از انجام اعمالی که می تواند باعث خو‌نریزی در محل کاشت مو شود خودداری کنید، مثل کارهای سنگین که نیاز به زور زدن و فشار آوردن زیاد دارد، حرکات سریع و سرفه‌ های شدید و خم شدن زیاد در حالت ایستاده مانند بستن بند کفش یا برداشتن اجسام از روی زمین. همچنین عدم رعایت مراقبت های لازم بعد از کاشت مو نیز می تواند باعث بروز خونریزی و عوارض شدید بعد از کاشت شود.

    خونریزی بعد از کاشت مو

    سخن پایانی

    تمام نکات را در اقدامات خود مو به مو و با دقت دنبال کنید و نگران نباشید. کاملاً طبیعی است که از بین رفتن زخم‌ها و بهبودی چند هفته طول بکشد. در صورت هر گونه سوال می توانید با پزشک خود تماس بگیرید. تا زمانی که روش صحیح تجویز شده را دنبال کنید، هیچ مشکلی نخواهید داشت.

    برای مشاهده نمونه کارهای کاشت مو و دریافت می توانید به سایت کلینیک کاشت مو دکتر خسرویانی در تهران مراجعه نمائید.

    ۳ نظر

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *