گرافت مو چیست؟

به واحد شمارش موی جا به جا شده در پیوند مو گرافت مو گفته می شود.هر کدام از این واحدها شامل یک تا چهار تار مو همراه با پیاز موها، مقداری بافت پیوندی، عضله ارکتور پیلای، غدد سبابه و یک شبکه عروقی عصبی است.

اگر از نزدیک با دقت به موهای پشت و جلو نگاه کنید متوجه خواهید شد که برخی از آنها به صورت تک شاخه برخی به صورت دو شاخه، برخی سه شاخه و تعدادی نیز چهار شاخه هستند به هر یک از این دسته های یک تا چهار تایی گرافت مو گفته می شود.

در واقع گرافت مو همان دسته های یک تا چهار تایی از پیاز مو است که با روش های کاشت مو از روی پوست سر برداشته می شوند و به نواحی خالی از مو پیوند زده می شود.

برای دریافت مشاوره رایگان کافیست فرم زیر را پر کنید😍

    برای به دست آوردن تعداد تارهای پیوند زده شده در سر، از آنجایی که گرافت های مو در دسته های یک تا چهار تایی پیوند زده می شوند بنابراین می توان تعداد کل تار های موی پیوند زده شده آنها را در اعداد ۲/۳ تا ۲/۴ ضرب نمود و این تعداد را به دست آورد.

    تعداد این گرافت ها در هر بیمار متفاوت است و با توجه به وضعیت ریزش موی بیمار و ناحیه خالی از مو در وی به دست می آید و هرچه بیمار دچار طاسی وسیع تری شده باشد به گرافت های بیشتری جهت پیوند نیازمند خواهد بود.

    این مطلب هم بخوانید  معرفی مزایا و معایب کاشت مو به روش FUE
    گرافت مو
    گرافت مو

    نکاتی که باید در برداشت گرافت مو به آن دقت کرد شامل موارد زیر هستند

     کیفیت گرافت های برداشته شده نقش بسیار زیادی در موفقیت کاشت مو خواهد داشت و باید از تار موهای قوی جهت کاشت استفاده شود.

    در انتخاب روشی که برای کاشت مو برمی گزینید نیز باید دقت کافی داشت تا گرافت ها در سلامت کامل بعد از کاشت بتواند با سرعت مناسب بعد از کاشت مراحل تکامل چرخه ی رشد خود را طی کنند.

    نکته ی قابل توجه دیگر چگونگی توزیع این گرافت ها در نواحی خالی سر و ایجاد خط رویشی طبیعیست چرا که این امر در خوب به نظر رسیدن و طبیعی جلوه دادن موی سر بسیار اثر گذار است و نیازمند مراجعه به یک پزشک ماهر و باتجربه است.

    بانک مو چیست؟

    به نواری به ارتفاع ۱ سانتی مترو عرض ۲۵ سانتی متر که در عملیات کاشت مو با توجه به نوع روش پیوند مو توسط پزشک متخصص از قسمت پشت سر یا ناحیه ای از بدن برداشته می شود بانک مو گفته می شود و با گرافت مو متفاوت است. تارهای مویی این بخش دائمی هستند و احتمال ریزش آن بسیار کم است.

    بانک موی هر فرد متعلق به خود اوست و نمی توان برای این کار از موهای دیگران استفاده کرد و به همین دلیل نیاز به نگهداری و مراقبت های درمانی ندارد و همچنین این امر باعث می شود که دیگر بدن واکنش منفی نسبت به عضو پیوندی نشان ندهد. پس از برداشت بانک مو که معمولاً هم برداشت تارهای قوی تر از ناحیه ی پشت سر است این قسمت از سر بخیه زده می شود و به دلیل اینکه خط بخیه کاشت مو در زیر موهای کاشته شده قرار می گیرند از دید محو می شوند و به مرور زمان بهبود می یابند.

    این مطلب هم بخوانید  کاشت موی طبیعی و انواع آن

    فولیکول مو چیست؟

    فولیکول مو یک دستگاه پوستی در پستانداران است که وظیفه تولید مو را برعهده دارد و تعریفش با مفهوم گرافت مو و بانک مو متفات است. در واقع این بخش یکی از بخش های مهم پوست بدن انسان و حیوانات است که یک شکل لوله ای مانند دارد که موها در آن ریشه دوانده و به مرور بلند و بلند تر می شوند و سرانجام از پوست سر بیرون میزنند.

    فولیکول ها نقش بسیار مهمی در رشد و شکل موها دارند و در واقع افراد با نژاد های مختلف و همچنین انواع موهای مختلف اعم از موی بلوند، مشکی، صاف، مجعد و… دارای فولیکول های موی متفاوتی هستند.

    اجزای سازنده فولیکول مو 

    • پاپیلا: در بیس هر فولیکول ساختاری وجود دارد که به آن پاپیلا گفته می شود که دارای بافت مویرگی است.
    • فیبر مو: از کوتیکول، کورتکس و مدولا تشکیل می شود.
    • غلاف ریشه: خود شامل غلاف داخلی و غلاف بیرونی است.
    • برآمدگی: سلول های بنیادی مولد رشد مو در این قسمت قرار گرفته و در محل اتصال به ماهیچه قرار دارند.

    چرخه رشد فولیکول مو 

    رشد موها در سه مرحله انجام می پذیرد که عبارت اند از :

    • آناژن: در این مرحله موها رشد کرده و به آرامی بلند می شوند.
    • کاتاژن: در این مرحله رشد موها متوقف می شود و موی قدیمی خود را برای افتادن و جایگزین شدن با موی جدید آماده می کند.
    • تلوژن: در این مرحله نیز موهای قدیمی شروع به ریزش می کنند. این مرحله به مرحله ریزش معروف است.

    برای مشاهده نمونه کارهای کاشت مو در تهران می توانید به سایت کلینیک دکتر خسرویانی مراجعه نمائید.

    این مطلب هم بخوانید  رابطه زناشویی بعد از کاشت مو آری یا نه؟ زمان و پوزیشن مناسب

    ۳ نظر

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *